Voeding als medicijn - Rauw Naakt en Gezond
Selecteer een pagina

Voeding als medicijn

Zoals de Griekse arts ooit zei: “Let food be thy medicine” en zoals we bergen kennis in menig boeken kunnen nalezen, deel ik vandaag graag over de bijzondere kracht van kiemgroente!

Je hebt er vast en zeker weleens van gehoord of weleens gegeten. Denk aan alfalfa of tuinkers: gewoon in het koelvak van de supermarkt te vinden. Maar wist jij dat deze kleine sprietjes je ontzettend veel te bieden hebben? Kiemgroenten bevatten namelijk maar liefst tussen de 10 en 30 keer meer nutriënten dan gewone groenten! Maar dat is lang nog niet alles…

Ontdek de geweldige wereld van kiemgroente

Kiemgroente is een van de meest voedzame voeding op aarde. De diverse soorten bevatten niet alleen ontzettend veel voedingstoffen, diverse enzymen en phytonutriënten, die ons helpen te beschermen tegen schadelijk invloeden van buitenaf, maar ze geven ons lichaam en alle onze cellen ook nog eens letterlijk ‘levenskracht”. Het is het enige voedsel wat doorgroeid terwijl het in het schap of in jouw koelkast ligt…. en laat daar nu veel gezondheidsvoordeel in zitten.

  1. Kiemgroenten bevatten maar liefst tussen 10x en 30x meer voedingsstoffen dan normale groente.
  2. Kiemgroenten bevatten duizenden phytonutrienten (plantenstoffen) die ons helpen te beschermen tegens schadelijke invloeden.
  3. Kiemgroente is levende voeding en groeit dus door tot het moment dat wij het opeten. Dit is dus echt verse groente.
  4. Kiemgroente bevat levensenergie!

Toen ik in 2011 voor het eerst bij het Hippocrates health instituut was en leerde over de kracht van kiemen en de medicinale en preventieve werking die de verschillende miniplantjes bevatten, ging er een wereld voor mij open. Sindsdien zie ik de onbetaalbare waarde van dit relatief goedkope voedsel in en eet ik deze groene vriendjes (zoals ik ze noem ;-)) zo vaak mogelijk. Maar ik eet ze niet alleen, ik juice ze ook! Hieronder deel ik wat ik daar leerde:

De bekendste kiemen

Adzuki /aduki    

Geeft energie, zit boordevol proteïne, verlaagt het LDL cholesterol gehalte (slechte cholesterol), reguleert insuline, staat erom bekend te vechten tegen borst-, en darmkanker.

Alfalfa   

Ontspant het zenuwstelsel, helpt bij verkoudheid (hoesten), werkt alkalizerend, bevordert vruchtbaarheid, goed voor hart & immuunsysteem, staat erom bekend te vechten tegen keel-, en maagkanker.

Broccolikiemen

Bloedzuiverend en voedend, galblaas-, en leverreiniger, helpt tegen ontstekingen, staat erom bekend te vechten tegen darm-, prostaat-, long-, blaas-, en maagkanker. Dit komt o.a. door het hoge gehalte sulforafaan in broccolikiemen.

Fenugreek     

Helpt bij bloedvergiftiging, goed voor ogen, helpt bij koorts, helpt bij hartkloppingen, goed voor lever en nieren, verhoogt productie moedermelk.

Mungbonen (tauge)  

Geeft energie, preventie prostaat problemen, verstevigt de botten, helpt bij vroegtijdig haarverlies, wordt vaak preventief ingezet tegen borstkanker.

Groene/rode linzen

Geeft energie, bevat proteïne, verlaagt LDL (slechte) cholesterol, reguleert insuline, staat erom bekend te  vechten tegen borst- en darmkanker, stilt de trek en geeft langere tijd een verzadigd gevoel.

~ Varieer met kiemen ~

Varieer vooral met kiemgroente. Niet alleen om de smaak, maar vooral om de helende eigenschappen. De ene dag doe ik bijvoorbeeld een handje broccolikiemen door mijn salade, de volgende dag doe ik kiemmix of wat alfalfa op een cracker met wat spread en soms juice ik een of twee handjes tauge extra in mijn verse slowjuicesap. Juicerecept: komkommer, appel en tauge goed samen juicen.

Let op: uit dit lijstje kun je alleen alfalfa, broccoli en mungbonen/tauge juicen. Uit de overige kiemen komt namelijk geen sap.

Praktische tips om zelf kiemgroente te kweken

  • Koop altijd biologische en organische zaden, granen en/of bonen
  • Kies altijd hele en onbewerkte soorten
  • Gebruik altijd lauw gefilterd water of bron water
  • Week je zaden, granen of bonen tussen 3 en 12 uur (afhankelijk van het soort).

Het kweken van kiemgroenten kan op verschillende manieren en is tevens afhankelijk van het soort.

Verschillende kweekmethodes op een rij:

1. Een glazen (kiem) pot, bedek deze met een katoenen doek of gaas zodat het water eruit kan lopen en zuurstof erbij kan.
2. Een speciaal daarvoor bestemd (glazen) kweekbakje
3. Een zeefzak
4. De easy sprouter
5. Kiembakken (met grond) voor het kiemen van tarwegraszaad of zonnebloempitten
6. Speciale (automatische) kiemsystemen


Bekijk hier alle zaden en kweekpotten

Je kunt zelfs je eigen kiemgroente kweken op een stuk vochtig keukenpapier!

Extra tips bij het kweken:

  • Kweek altijd op kamertemperatuur
  • Zorg voor voldoende ventilatie en (dag) licht
  • Vermijd de volle zon
  • Als de zaden geweekt zijn, spoel ze dan minimaal 2x per dag af of geef ze minimaal 2x per dag water (hangt af van zaadtype en kweekmethode)
  • Gebruik een plantenspuit of sproeikop om water te geven
  • De beste plek om je eigen kiemgroente te kweken is de keuken! Op deze manier vergeet je de kiemen niet en kun je ze makkelijk en snel water geven
  • Kweek je kiemen met liefde. Ze zullen je beter smaken.

Je ziet, kiemgroenten zijn overal en makkelijk te kweken. Ze zijn ontzettend gezond voor je, relatief zeer goedkoop en ontzettend leuk om zelf te kweken.

Bekijk hier het complete assortiment kiemzaden en kweeksets.
Heb je vragen? Mail ze gerust naar info@rauwnaaktengezond.nl

Gezonde groet,

NB: Aan dit blog kunnen geen rechten ontleend worden en bieden geen garantie. Het doel is om kennis te delen. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen leven, keuzes, leef- en eetpatroon. Vraag jouw arts daarom altijd om advies als je klachten hebt of vragen omtrent ziekte.