5 krachtige voeding voor je darmen - Rauw Naakt en Gezond

Je hoort regelmatig de zin “je bent wat je eet” en dat is niet voor niets!
Al onze organen en al onze cellen in ons lichaam worden gebouwd en gevoed door de voeding die we binnen krijgen. Het gaat daarin niet alleen om de voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen, maar ook zeker om de energie, het water, de enzymen en het zuurstof wat we vooral in pure, plantaardige voeding vinden en waarmee we onszelf optimaal kunnen voeden.

Maar nog te vaak worden andere factoren, die ook een groot aandeel hebben in onze gezondheid, over het hoofd gezien, waaronder de darmen. Want eigenlijk kunnen we beter zeggen “je bent wat je verteert en opneemt!”.
Gelukkig worden we steeds leergieriger, wijzer en nemen steeds meer mensen hun gezondheid in eigen hand…wat een mooie ontwikkeling als je het mij vraagt 😉
Hieronder vind je daarom heerlijke, krachtige voeding van moeder natuur die onze darmen helpen te ondersteunen en te reinigen zodat de opname van goede voedingsstoffen beter kan verlopen.

1. Aloé Vera
De gel in de bladeren van deze plant bevat veel vitamines, mineralen en andere wonderlijke plantenstoffen. De gel, of drankjes hiervan gemaakt, helpt bij een goede spijsvertering en verhoogt de weerstand tegen verkeerde bacteriën en schimmels in onze darmen. Het gaat tevens obstipatie tegen. Let op: als je ontlasting erg dun is, raad ik je niet aan Aloë Vera te nemen omdat het laxerend werkt. Ik raad je aan om zo puur mogelijk Aloë vera sap te nemen en dit minimaal 10 dagen lang, elke dag te drinken. Ikzelf neem altijd van het merk Pukka. (deze is zonder toevoegingen en suiker). Wist je dat Aloë Vera trouwens ook helpt tegen nierstenen, het cholesterol verlaagt, zuurstofgehalte in bloed verhoogt etc. etc.. Een wonderlijk cadeautje dus van moeder natuur! (Ontdek hier ook alles over Aloé vera gel voor je huid en haar)

2. Papaya
Deze tropische vrucht reinigt en kalmeert het spijsverteringskanaal. Tevens helpt het tegen winderigheid. Idee: eet een week lang elke dag een papaya en je kunt duidelijk verschil merken. Je kunt ook heerlijk Papayasap maken.
Tips: eet de zaadjes ook op. Kies een papaya met een zachte donkerrode, oranje of donkergele schil. Een groene papaya is onrijp.

3. Vijgen
Deze vruchten zijn bijzonder mineraalrijk en bevatten o.a. veel calcium. De zaadjes in de vijgen zitten niet alleen bomvol voedingsstoffen maar helpen ook om afval, parasieten en slijm uit de darmen op te lossen. Kies liefst voor verse, rijpe, zachte vijgen. Tip: snij eens wat stukjes vijg door je salade of voeg toe aan je smoothie.

4. Zuurkool
Zuurkool bevat ontzettend veel goede bacteriën die onmisbaar zijn voor een goede darmflora. Ik raad aan om elke dag, voor het eten, een schepje rauwe zuurkool te eten. Je darmflora zal je dankbaar zijn.

cocktail-tarwegras5. Tarwegrasssap
Dit sap mag niet ontbreken! Het is niet alleen een van de rijkste voedingsbronnen op aarde, maar is tevens een sterke darmreiniger en heler. Naast dat je dit geweldige sap kunt drinken (40 ml. per dag), is het ook zeer aan te raden eens een klysma hiermee te doen. Wil je je darmen extra goed reinigen? Doe dan een kuur van 7 dagen en pas elke dag een klysma toe. Je zult verstelt staan van de rommel die je vast hebt gehouden en de gezondheidsvoordelen die je hierdoor kunt boeken. (lees hier verder over klysma’s)

[easy-tweet tweet=”Verzorg jij je darmen goed? Je bent tenslotte wat je verteerd. Lees hier over 5 soorten voedsel wat je darmen helpt ondersteunen “]

NIEUW! Online programma “Master your health and happiness” (kijk op www.suzannepoot.nl/myhh)