Mijn persoonlijke tips bij najaarsblues (1 hele leuke!) - Rauw Naakt en Gezond

De tijd van vroeg donker en kou is weer aangebroken. Persoonlijk vind ik dit een fijne tijd om met een goed boek, warm kleedje en een lekkere top kruidenthee op de bank te zitten. De warmte thuis compenseert de kou van buiten. Want mis jij die zon en warmte ook of heb jij daar geen last van?

Veel mensen hebben in deze tijd namelijk een najaars-dipje of voelen zich echt depressief.
En eerlijk….. ik “kan” ook last hebben van die najaarsblues maar gelukkig weet ik wat ik kan doen en hoe ik mijn gemoedstoestand zelf kan beïnvloeden.

Ik heb namelijk geleerd (en gevoeld) welke factoren en welke voeding mijn gemoedstoestand verslechten en welke het verbetert. Wil je hier meer over weten, voor jezelf of een dierbare? Lees dan vooral verder, want ik deel mijn beste en snelst-werkende tips met je.

Wist je dat ruim 1 miljoen mensen depressief zijn in Nederland?
Rond 1 miljoen mensen slikken tevens anti-depressiva.

Daarom deel ik graag een paar dingen die je echt beter kunt laten (of wilt minderen) om lekkerder in je vel te komen EN mijn persoonlijke tips waarmee je je beter kunt voelen.

DONT

1. Tarwe/gluten producten en/of suikerproducten
O.a. onze darmen worden hier niet blij van, zeker samen is dit een no-go.
Let op dat bijvoorbeeld wit/bruinbrood ook glucose (suiker) in het lichaam wordt. Dus als je bijvoorbeeld een broodje met jam eet, zul je je in het begin even lekker voelen door de suikerpiek. maar daarna zul je terugvallen (en depri kunnen voelen) door je suikerdip. Je zult weer trek krijgen in iets zoets (brood, snoep, koek etc). Het is dus zaak om je suikerspiegel in balans te houden en niet teveel te laten pieken. Ben je gek op brood? Kies dan liever voor zuurdesembrood of Yam brood (alleen de oranje!). Ook de crackers van Le Pain des Fleurs zijn een aanrader. Heerlijk met een groentespread of avocado (of guacamole) met wat alfalfa.

2. Koffie
Koffie maakt je gehaast en “hard”. Je komt er ver van je gevoel door te staan en je darmen en lever zijn allerminst blij met de cafeïne en schimmel die koffie in 90% van de gevallen bevat. Je wordt er letterlijk minder blij door.
Drink je veel koffie maar wil je minderen, bouw het dan rustig af en vervang je koffie door je favoriete kruidenthee.

3. Alcohol
Dit geeft op het moment zelf een heerlijk gevoel, maar de dag erna is je energielevel en algeheel goede gevoel veel minder dan voordat je alcohol nuttigde. Dit kan zelfs zeer neerslachtige gevoelens teweegbrengen. Alcohol wordt trouwens ook suiker in het lichaam, plus je darmbacterien (goede!) maak je kapot door alcohol.

4. Koemelk (producten)
Over melkproducten valt veel te vertellen. Maar koemelk is o.a. zwaar om te verteren (als het al goed verteerd wordt), het maakt je instant moe en door de caseïne blijft er o.a. een slijmlaag achter in je darmen waardoor voedingsstoffen niet goed opgenomen kunnen worden met alle gevolgen van dien. Lees alles over de nadelen en gezondheidsgevaren van melk in dit boek.

DO

1. Groentesappen drinken
Liefst vers met slowjuicer maken en 2 grote glazen per dag! Dit is echt de beste aanrader en heeft al veel mensen geholpen fitter, blijder en gezonder te worden.
Wil je met sappen aan de slag? Bekijk hier de beste slowjuicer en mijn sappen ebook hier.
(stuur een mail naar info@suzannepoot.nl als je advies wilt)

2. Twee liter gefilterd water per dag
Het klinkt simpel maar velen onder ons lukt het toch vaak niet. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar kies ook vooral voor een goed waterfilter. Wij hebben deze (maar dan het onderbouwsysteem ervan).

3. Kruidenthee drinken (i.p.v. koffie- zie boven waarom)

4. Kiemgroente + veel andere groente
Ik raad zeker aan om elke dag kiemgroente te eten. Dit zijn ware energiebommetjes die je letterlijk levensenergie geven. Tevens zitten ze boordevol voedingsstoffen. Eet daarnaast ook lekker veel gewone groente, rauw of eventueel lichtjes gestoomd of gekookt.
Door goed veel groente te eten, eet je jezelf letterlijk blij! Kies natuurlijk altijd liefst voor bio.
Door de vezels in groente houd je jouw darmen ook gezonder, blijder en dus je hoofd ook.

5. Beweeg en ga naar buiten
Door het vele binnenzitten kunnen we ook depri-achtig worden. Trek daarentegen een lekkere dikke jas aan, doe je sjaal om en ga minimaal een half uur wandelen. Stap lekker door, adem tijdens het wandelen een paar keer diep in en uit en ontspan. Ik weet zeker dat je je daarna lekker(der) voelt.

6. Vitamine D3 supplement of ga naar een zonnig oord 😉
In deze tijd komen we in Nederland zonlicht en vitamine D3 tekort. Suppleer D3. Je vindt hier een plantaardige natuurlijke spray.

En als extra raad ik zeker aan om ook algen in te nemen.
Dit draagt zeker bij aan je algehele gezondheid en je gemoedstoestand PLUS ze helpen je darmflora goed te houden/maken. De darmen en hoe je je voelt zijn sterk aan elkaar gelinkt.

Zelf ben ik fan van deze blauw groene algen – AFA 
(Aphanizomenon flos algue uit Klamath Lake in Oregon)

Molecuul van de liefde 

PEA = phenylethylamine – een stofje in deze blauw groene AFA  – staat bekend als molecuul van de liefde. Naast dat het de concentratie kan bevorderen, kun je door dit stofje letterlijk blijder worden en kan het werken als een natuurlijk antidepressivum.

Ik hoop dat deze tips jou en je geliefden helpen om blijder de wintertijd door te komen. 

Vergeet ook niet dat geuren in de vorm van etherische olie ook veel voor je kunnen doen, denk aan lavendelolie. Of wat te denken van muziek? Zet je favoriete happy muziek aan en ik garandeer je dat je je direct beter voelt <3

En als laatste en misschien wel de beste tip…

Knuffelen

Knuffel lekker met je partner, kind, familie of vrienden.
Door te knuffelen maken we het stofje Oxytocine aan in onze hersenen – ook wel het knuffelhormoon genaamd – wat ons direct een blij gevoel geeft. Tevens boost het ons immuunsysteem wat dus onze gezondheid algeheel bevordert.

Je ziet… gezondheid en blijdschap hoeven niet altijd geld te kosten.

Ik wens je veel happy knuffels <3

Wil je meer weten over Suzanne, kijk dan ook op www.suzannepoot.nl