De beste tips om je immuunsysteem snel te versterken! - Rauw Naakt en Gezond

Er is zoveel wat we zelf kunnen doen om fitter te blijven en zeker nu, met de R in de maand, de dager korter worden en de rare tijd waar we in zitten, is het aan te raden om hiermee aan de slag te gaan.
Het leuke is…. de winst zit hem vaak al in kleine aanpassingen in voeding en leefstijl.



Daarom deel ik graag wat onze gezondheid ondersteunt en waardoor je blijder wordt en wat je lichaam, immuunsysteem en mind helpt!

Wat je beter kunt vermijden of minderen
(en lekkere, immuun-versterkende alternatieven!)



1. Brood/glutenproducten en/of suiker-producten


Onze darmen worden hier niet blij van en als onze darmen niet blij of in evenwicht zijn, dan heeft dan effect op hoe we ons voelen en op onze algehele gezondheid!
Wist je trouwens dat wit/bruinbrood ook glucose (suiker) in het lichaam wordt? Dit geldt ook voor witte rijst en pasta. Dus als je bijvoorbeeld een broodje met jam eet, zul je je in het begin even lekker voelen door de suikerpiek. maar daarna zul je terugvallen (en depri kunnen voelen) door je suikerdip. Je zult weer trek krijgen in iets zoets (brood, snoep, koek etc). Het is dus zaak om je suikerspiegel in balans te houden en niet teveel te laten pieken.
Ben je gek op brood? Kies dan liever voor goede zuurdesembrood. Ook de crackers van Le Pain des Fleurs zijn een aanrader. Heerlijk met een groentespread of avocado (of guacamole) met wat kiemen zoals alfalfa. 

2. Koffie

Koffie maakt je gehaast en “hard”. 
Je komt er ver van je gevoel door te staan en je darmen en lever zijn allerminst blij met de cafeïne en schimmel die koffie in 90% van de gevallen bevat. Je wordt er letterlijk minder blij door.
Drink je veel koffie maar wil je minderen, bouw het dan rustig af en vervang je koffie door je favoriete kruidenthee of deze cacao met 7 paddenstoelen die je gezondheid geweldig ondersteunen. Je kunt deze adaptogenic mixen met havermelk – heerlijk! 



3. Alcohol 

Dit geeft op het moment zelf een heerlijk gevoel, maar de dag erna is je energielevel en algeheel goede gevoel veel minder dan voordat je alcohol nuttigde. Alcohol wordt trouwens ook suiker in het lichaam, plus je darmbacterien (goede!) maak je kapot door alcohol. 
Wanneer je toch een wijntje wilt drinken, neem dan lig altijd biologische (Demeter) wijn omdat de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen in normale wijn vaak echt veel is. Dat maakt je helemaal depri en brengt veel schade aan in het lichaam. Of neem een alcoholvrij wijntje. Het aanbod van goede wijnen wordt steeds groter!

4. Koemelk (producten) en vlees 

Over melkproducten en vlees valt veel te vertellen. Maar beide zijn o.a. zwaar om te verteren (als het al goed verteerd wordt), het maakt je instant moe en door de in melk caseïne blijft er o.a. een slijmlaag achter in je darmen waardoor voedingsstoffen niet goed opgenomen kunnen worden. Plus je lichaam verzuurd door het eten van dierlijke producten en kan het lichaam nog erger schaden. 
Wil je meer weten over de nadelen en gezondheidsgevaren van melk –  lees dan dit boek

Kijktips  (Netflix)

* What the health 
* Forks over knives – Bekijk hier de trailer
* Cowspiracy 
* Food Inc.
* Fat sick and nearly dead
* Game Changers

Aanraders!

1. Groentesappen of smoothies

Door verse groentesappen of smoothies te drinken voed je jouw lichaam met veel voedingsstoffen die ook nog eens makkelijk en snel op te nemen zijn. Veel mensen komen voedingsstoffen te kort en zeker in de wintermaanden en als er virussen op de loer liggen, hebben we goede voeding heel hard nodig!

Als je met smoothies of sappen aan de gang wilt gaan maak deze dan liefst vers met slowjuicer (sap) of blender (smoothie) en drink in de ochtend of als tussendoortje overdag. Dit is echt een aanrader en heeft al veel mensen geholpen fitter, blijder en gezonder te worden. Wil je hiermee aan de slag? Bekijk hier de slowjuicers en mijn sappen ebook hier.  Deze krijg je trouwens kado bij aanschaf van een juicer.

Voor smoothies is deze personal blender heel handig! 
Mijn smoothie ebook krijg je er kado bij in je mailbox.



2. Twee liter gefilterd water per dag

Het klinkt simpel maar veel van ons lukt het toch niet om genoeg goed water te drinken. Ons lichaam bestaat voor miniaal 70% uit water, al onze organen en cellen hebben goed water nodig om optimaal te kunnen functioneren.
Kies voor mineraal water en als je kraanwater drinkt, is een waterfilter zeker aan te raden! Een goed waterfilter is er om medicijnresten, zware metalen eruit te filteren. Je vindt hier goede water filters. 
Wil je advies? Mail me gerust.

3. Kruidenthee 

Drink lekkere verse kruidenthee zoals kamillethee, brandnetelthee etc. in plaats van koffie (zie reden ook boven). Door verse kruidenthee te drinken voedt je jouw lichaam en cellen op een extra manier. Ieder kruid heeft zijn eigen voordelen voor de gezondheid en eigenschappen. Online kun je hier veel over vinden.  

4. Kiemgroente 

Eet dit liefst elke dag + veel andere groente (liefst rauw en anders gewone groente lichtjes gestoomd of gekookt).
Door goed veel groente te eten, eet je jezelf letterlijk gezonder en blij! Varieer en kies natuurlijk altijd liefst voor biologisch, dit bevat meer voedingsstoffen. Door de vezels in groente houd je jouw darmen ook gezonder, blijder en daarmee je hoofd ook. Hier vind je alles om zelf kiemgroente te kweken. 

5. Beweeg en ga naar buiten

Door het vele binnenzitten kunnen we ook depri-achtig worden en eerder vatbaar voor virussen.
Heerlijk naar buiten, met een dikke jas aan en minimaal een half uur wandelen of het bos in. Stap lekker door, adem tijdens het wandelen een paar keer diep in en uit en ontspan. Voel vooral wat het met je doet. 

6. Vitamine D3 supplement

In deze tijd komen we in Nederland zonlicht en daardoor ook vitamine D3 tekort. Suppleer D3, dit helpt niet alleen je immuunsysteem, beschermt je tegen virussen en ziektes maar helpt je ook blijder te voelen.
Je vindt hier een plantaardige natuurlijke spray. Of deze puur natuurlijke D3 + K2.

ALGEN


Algen zijn de bron van leven.
Ze werken waanzinnig goed voor je algehele gezondheid en voor je gemoedstoestand PLUS ze helpen je darmflora goed te houden/maken. De darmen en hoe jij je voelt zijn sterk aan elkaar gelinkt. Ik neem ze zelf al jaren in (ik wissel ze af om de voordelen van de verschillende algen te hebben)

Aanraders 
Blauw groene algen – AFA  (optimale voeding, energie en brein) – bekijk hier
Chlorella (energie, darmen, optimale voeding en detox) – bekijk hier
Spirulina (grootste eiwitbron, detox en optimale voeding) – bekijk hier

Molecuul van de liefde 

PEA = phenylethylamine – een stofje in deze blauw groene AFA  – staat bekend als molecuul van de liefde.
Naast dat het de concentratie bevordert, kun je door dit stofje letterlijk blijder worden en kan het werken als een natuurlijk antidepressivum.
Ik hoop dat deze tips jou of je geliefden helpen om blijder en gezond deze tijd door te komen. 
Vergeet ook niet dat geuren in de vorm van etherische olie ook veel voor je kunnen doen, denk aan lavendelolie. 
Of wat te denken van muziek? Zet je favoriete happy muziek op en voel wat dit met je doet.


~ Hoe jij je voelt is van invloed op je gezondheid ~

Knuffelen

Knuffel met je partner, kind, familie of vrienden.
Door te knuffelen maken we het stofje Oxytocine aan in onze hersenen – ook wel het knuffelhormoon – wat ons direct een blij gevoel geeft. Tevens boost het ons immuunsysteem wat dus onze gezondheid algeheel bevordert.  

Zo zie je maar… gezondheid en blijdschap hoeven niet altijd geld te kosten.

Warme groet,
Suzanne