Brainfog ofwel hersenmist, wat kun je eraan doen? - Rauw Naakt en Gezond
Selecteer een pagina

Brainfog ofwel hersenmist, wat kun je eraan doen?

Heb je dat ook wel eens: dat je wat vergeetachtig bent of het gevoel watten in je hoofd te hebben? 
Lees dan vooral door, want deze tips kunnen je helpen. 

Best veel mensen hebben namelijk last van zogenaamde Brainfog ofwel hersenmist.
Het is geen aandoening, maar het kan wel naar voelen, invloed hebben op je dagelijks leven en je zelfvertrouwen.

Het voelt alsof je niet goed, helder kunt denken, als een wattig gevoel in je hersenen. Ook kun je wat vergeetachtig zijn, concentratieproblemen en angstgevoelens kunnen opspelen. Je kunt er ook vermoeid door raken. Bij brainfog kunnen mensen ook moeilijk op woorden komen, ze hebben vaak moeite met concentratie en kunt lasten hebben van verwardheid. 

Gelukkig kunnen we er zelf wat aan doen.  

Hoe kan Brainfog ontstaan?

Brainfog kan ontstaan door veel verkeerde voeding (teveel suiker, gluten en fabrieksvoedsel), teveel stress, slecht slapen en niet genoeg vocht binnen krijgen. Ook kan het ontstaan door medicijngebruik zoals pijnstillers, anti depressiva of bijvoorbeeld medicatie voor bloeddruk. 
Maar ook kan een hormonale disbalans zorgen voor hersenmist. 
Een hormonale disbalans en daarmee brainfog komt vaker voor bij mensen die te maken hebben met:

  • De overgang
  • Schildklierproblemen
  • Slapeloosheid
  • Obesitas
  • Diabetis
  • Ziekte van Parkinson
  • AD(H)D
  • Hoogsensitiviteit

Wat kun je zelf doen als je last hebt van hersenmist?


Drink vooral genoeg goed water! 

Te weinig goed water drinken kan leiden tot uitdroging en kan weer invloed hebben op je geheugen. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij een lichte uitdroging de hersenen al minder functioneren.
Ik raad zeker aan om je kraanwater te filteren of goed fleswater te nemen. 
Zelf heb ik deze prachtige glazen fles en voeg weleens een schijfje bio citroen of komkommer aan mijn water voor de smaak en voor de extra gezonde twist. Ben je op zoek naar een goed waterfilter, kijk dan hier.

Omega-3 

Omega-3 vetzuren zijn van groot belang voor je hersenen.
Onderzoekers concludeerden in 2013 dat omega-3 vetzuren zorgen voor verbeterde mentale prestaties en een verbeterd geheugen. Extra omega-3 inname kan tevens het kortetermijngeheugen stimuleren.
Vind je het lastig om via je voeding voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen? Kies dan voor een goed omega 3 supplement met EPA en DHA als aanvulling op je dagelijkse voeding. Je vindt een goede hier.
  
Drink minder of geen koffie

Koffie kan o.a. leiden tot concentratieproblemen, vermoeidheid, stress-gevoel en je humeur beïnvloeden.
Onderzoekers zijn erachter gekomen dat teveel cafeïne je angstig en zenuwachtig kan maken, waardoor je concentratie ook verminderd.
Ben je op zoek naar een lekker en gezond alternatief voor koffie? Deze mix Mushroom Mocha vind ik heerlijk! 


B vitamines

De B vitamines vind je vooral in groene bladgroenten, noten, zaden, algen en volkoren producten en toch hebben veel mensen dit tekort. Er zijn 8 B vitamines en vooral B12 hebben veel mensen tekort aan. Laat dit dan ook testen als je het gevoel hebt hier tekort aan te hebben.
Uit onderzoek blijkt dat een gebrek aan B vitamines op korte termijn energie tekort en stemmingswisselingen kan veroorzaken. Op langere termijn is het zelfs gelinkt aan dementie. (B12 supplement vind je hier )

Adaptogenen

Ook Adaptogenen kunnen helpen. 
Adaptogenen ondersteunen het aanpassingsvermogen van de mens aan allerlei veranderende omstandigheden, met name stresssituaties. Ze ondersteunen fysiologische processen in het menselijk lichaam en brengen ze in harmonie. Ze bevorderen de homeostase in het menselijk lichaam. In de Chinese en Indiase geneeskunde worden adaptogenen al eeuwenlang ingezet.
 
Adaptogenen die bekend staat om de heilzame werking bij brain fog is bijvoorbeeld *Ashwagandha.
 
* Ashwaganda
Staat erom bekend (cel)veroudering tegen te gaan, goed te zijn voor je brein en geheugen, focus te geven. Tevens zou het onder meer stressverlagende, angstremmende, anti-depressieve, neuroprotectieve, ontstekingsremmende,  hormoon-regulerende en spierversterkende effecten hebben.
Bekijk hier Ashwaganda 
 
Aanrader!
Deze proteine poeder QI bevat o.a. Ashwaganda en meer geweldig krachtige ingrediënten.  
 
Leefstijl 

–  Zorg voor een schoon, licht en goed geventileerd huis. 
–  Beweeg / sport regelmatig. Ga vooral lekker naar buiten. Bewegen in de natuur is helemaal super! 
–  Zorg voor voldoende nachtrust en als je moe bent, pak vooral je rust.
–  Zorg voor minder prikkels overdag. Zet bijvoorbeeld je telefoon en laptop regelmatig uit en voorals ‘s-avonds.  

Plantaardige voeding

Pure plantenstoffen in fruit, groente en kiemgroente, noten en zaden ondersteunen je brein en algehele gezondheid op grootse wijze! Een review van verschillende onderzoeken, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nutrients in 2015, meldde dat flavonoïden kunnen helpen bij vele aspecten van onze concentratie. Geniet dus vooral regelmatig van blauwe bessen, citrusvruchten en chocolade. 

Wil je meer met plantaardige voeding aan de slag om je gezondheid een boost te geven, lekkerder in je vel te komen en blijder te worden? Bekijk dan vooral mijn online programma Master your health and happiness waarin ik je in 8 modules meeneem in de  meest energierijke voeding-en leefstijl die er bestaat.

Bekijk hier alle informatie over mijn programma.

Ik hoop dat je iets heb gehad aan deze tips. 

Groet,