12 geweldige plantaardige calcium bronnen - Rauw Naakt en Gezond

Plantaardig eten is hot!  Naast dat het ontzettend goed voor je gezondheid is, draag je ook nog eens bij aan minder dierenleed – een krachtige win-win!

Maar een vraag die ik regelmatig krijg is….

Waar haal ik mijn Calcium vandaan?

Zelf eet ik plantaardig sinds 2011. In dat jaar was ik voor het eerst bij het meest vooraanstaande gezondheidsinstituut ter wereld waar ik tevens de opleiding volgde. Ik voelde en leerde wat de juiste plantaardige voeding met het lichaam doet en niet eerder voelde ik me zo goed! Ik ontdekte de pure kracht van moeder natuur, de beste plantaardige calcium bronnen en hoe mijn lichaam op puur natuur reageerde. Daarom deel ik deze kennis graag met je. 

Allereerst is het handig om te weten dat de ADH
(aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is gesteld tussen 700-1200 mg voor volwassenen.

12 geweldige plantaardige calcium bronnen
(gewicht per 100 gram)

Sesamzaad 780 mg
Chiazaad 613 mg
Amandelen 250 mg
Lijnzaad 250 mg
Hazelnoot 220 mg 
Boerenkool 180 mg
Waterkers 180 mg
Zeekraal 150 mg
Paranoot 136 mg
Pistache 136 mg
Postelein 130 mg
Spinazie 120 mg

Calcium hebben we natuurlijk nodig voor sterkte botten en ons gebit, maar ook draagt het bij aan:
* spierfunctie
* neurotransmissie
* bloedstolling
* juiste celdeling
* zenuwstelsel
etc..

Maar bovenstaande plantaardige calcium bronnen bevatten zoveel meer!
Vaak denken we in delen, terwijl het juist gaat om de som der delen. Natuurlijke plantaardige voeding bevat duizenden plantenstoffen en men is erachter gekomen dat bepaalde stoffen synergetisch kunnen werken. Ik bedoel hiermee dat stoffen elkaar kunnen versterken.

Voor wat calcium en magnesium betreft, is het handig om te weten dat calcium i.i.g. nauw samenwerkt met o.a. magnesium. Ze werken als een team want calcium heeft magnesium nodig om goed opgenomen te worden. Tegelijkertijd doet magnesium ook het beste zijn werk als we genoeg calcium binnen krijgen. De beste verhouding is: Ca:mg  = 2:1

Calcium en magnesium zijn beide essentiele mineralen die we dus via onze voeding binnen moeten krijgen. En laat moeder natuur dit nu perfect voor ons bedacht hebben…. veelal in de juiste ratio.

De 12 bronnen en hun magnesium waarde
(gewicht per 100 gram)

ADH is gesteld op: 250-350 mg voor volwassenen

Sesamzaad 350
Chiazaad 330 mg
Amandelen 150 mg
Lijnzaad 180 mg
Hazelnoot 150 mg
Boerenkool 30 mg
Waterkers 30 mg
Zeekraal 110 mg
Paranoot 410 mg (let op: eet hier maximaal 2 noten van per dag i.v.m. hoog selenium gehalte)
Pistache 158 mg
Postelein 70 mg
Spinazie 45 mg

Je ziet hoe mooi deze verhoudingen liggen voor de meeste van bovenstaande bronnen. En dan te bedenken dat er nog duizenden krachtige plantenstoffen inzitten!
Extra tip: als je voor zaden wilt gaan, kies altijd de hele zaden i.p.v. bijvoorbeeld gebroken lijnzaad, want ze oxideren snel.
Kies altijd liefst voor heel, rauw, ongebrand en ongezout/ongezoet.

De plantenwereld zit krachtig en wonderlijk in elkaar en zodra we onszelf optimaal gaan voeden met plantaardige voeding, dan kan ons lichaam weer de kans krijgen om in balans te komen.
En dit kun je merken, dit kun je voelen…. zowel lichamelijk als geestelijk. Ikzelf ontdekte en ervaarde dit tijdens mijn bezoeken aan het Hippocrates health institute, waar ik tevens de opleiding volgde. Mijn mooiste kado aan mezelf – ever! Je kunt trouwens alles lezen over mijn ervaringen in mijn boek Rauw, naakt en gezond. Je kunt deze hier bestellen.

Pure plantaardige voedingsbronnen – die je optimaal voeden – precies zoals moeder natuur het bedoeld heeft –
Laten we terug gaan naar de natuur en zoals Hippocrates ooit zei: “Let food be thy medicine”

~Lets enjoy the plantbased goodness~

 

 

 

 

 

 

~ Download nu GRATIS mijn Plantbased Energybowl Recepten ebook ~ 

klik HIER  



NB:
Wil jij met plantaardige voeding aan de slag, kennis vanuit ‘s werelds meest vooraanstaande gezondheidsinstituut opdoen en je gezondheid (plus je geluk) zoveel mogelijk in eigen hand nemen?

Ik heb een uitgebreid, waardevol en leuk online programma gemaakt –
Master your health and happiness – met liefde voor moeder natuur
waarin ik bergen kennis, inspiratie en veel recepten deel.

Je vindt alle informatie hier